Category
Realizacje

Zegar konsolowy w stylu Ludwika XV( Cartel sur console mural)

Kształt obudowy zegara pochodzący z  XVIII w z terenów Francji   jest  charakterystyczna dla stylu Ludwika XV, w formie szafki przypominającej sylwetę skrzypiec. Trójściennie przeszklonej, o lekko wklęsłych bokach wspartej na czterech wolutowych nóżkach, u góry zamkniętej półkoliście, z drzwiczkami w przedniej i tylnej ściance. Zewnętrzne powierzchnie dębowej obudowy pokrywa markieteria wykonana w technice Boulle. Dekoracja jest w formie premier partie czyli tło stanowi skorupa żółwia szylkretowego zaś  rysunek jest z mosiądzu grawerowanego o motywach floralnych. Podkreślające wysokiej jakości wykonanie stanowi pokrycie nie tylko większych obszarów markieterią ale również bocznych przedłużeń wyklejonych szylkretem ( skorupą żółwią) oraz wewnętrznej półki oraz drzwiczek. Na tylnych drzwiczkach kompozycja wzoru nawiązuje do Jeana Bereina tj ornament wstęgowo- cęgowy z liści akantu. Na skośne ustawionej półeczce tzw. posadzce kompozycje wzoru stanowi perspektywicznie ułożona szachownica. Bryłę szafki podkreślają cyzelowane i ogniowo złocone brązy. Oszklone przednie drzwiczki ułożone w ramkę ornamentu kimationu ozdobione zostały płaskorzeźbią przedstawiającą rzymskiego boga dwulicowego Janusa. Bóg bogów- stwórca całego świata posiada dwulicową twarz która jest ucieleśnieniem początku i końca. Bóg wejść, drzwi a także bóg czasu! Janus ma w swoim ręku klucz, którymi otwierał i zamykał bramy niebios. Ponieważ był bogiem czasu na jego prawej dłoni powinna być wyryta liczba 300 a po prawej 65, co oznacza liczbę dni roku.

Konsola ścienna zegara typu cartel sur console murale.  Konsola ta do zawieszenia na ścianie w formie odwróconej piramidki o zaokrąglonych narożnikach z prostokątną podstawą na której znajduję się dodatkowo reprezentacyjna korona przedmiotu. Konsola wraz z szafką zegarową tworzy  kompozycyjną całość zarówno pod względem bryły jak i dekoracji boulle . Podobnie z  tematyką cyzelowanych brązów. Markieteria konsekwentnie stanowi kompozycje motywów floralnych.  . Brązy w narożnikach przedstawiają głowy męskie w liściach akantu. Z tyłu dwa żelazne ucha do zawieszenia konsoli na ścianie.

Mechanizm sygnowany Pierre Fardoil a Paris.

ZAKRES PRAC

Przedmiot miał liczne odspojenia markieterii spowodowane użyciem niewłaściwych środków polerujących co doprowadziło do znaczącego wysuszenia struktury szylkretu i wpłynęło na korozję mosiężnej części markieterii. Następstwem takiego działania jest odklejanie się dekoracji i degradacja materiałów, również kleju glutynowego. Naszym głównym zadaniem było oczyszczenie całości, uzupełnienie brakujących elementów markieterii, ponowne przyklejenie za pomocą reaktywacji kleju glutynowego przestrzeniach najmniej narażonych na działanie pasty polerskiej  oraz przy użyciu kleju rybiego w przypadków nowych elementów. Całość została wykończona jedną warstwą politury i zabezpieczona woskiem specjalnie dedykowanym do tego rodzaju markieterii. Brązy oczyszczone delikatnie za pomocą pary wodnej, dokładnie osuszone i w miejscach pojawiających  się pęknięć zabezpieczone przed postępującą korozją.